Keutamaan Zikir Ini Setara Dengan Memerdekakan Budak



Walaupun budak tidak ada di zaman sekarang, namun ada amalan yang pahalanya setara dengan memerdekakan budak. Jika mengutip apa yang pernah diucapkan Ustadz Khalid Basalamah Mengenai pahala yang setara dengan memerdekakan budak  di zaman sekarang paling murah berharga 10.000 real . Berarti kalau 4 hamba sahaya sama dengan 40.000 real. Dan jika 10 hamba sahaya sama dengan 100.000 real atau kira-kira 300 juta rupiah. 

Dari Abu Ayyub Al-Anshariy RA, ia berkata : Nabi SAW bersabda, “Barangsiapa membaca Laa ilaaha illaallooh wahdahu laa syariikalah lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘alaa kulli syai-in qodiir. (Tiada Tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya segala kerajaan dan bagi-Nya segala puji dan Dia berkuasa atas segala sesuatu) sebanyak sepuluh kali, maka ia bagaikan orang yang memerdekakan empat orang dari keturunan Nabi Ismail AS”. (HR. Bukhari dan Muslim).

Dari Abu Hurairah RA, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa membaca Laa ilaaha illallooh wahdahu laa syariika lah lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘alaa kulli syai-in qodiir. (Tiada Tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya segala kerajaan dan bagi-Nya segala puji dan Dia berkuasa atas segala sesuatu), setiap hari seratus kali seimbang dengan ia memiliki sepuluh budak, dan dicatat untuknya seratus kebaikan dan dihapuskan dari padanya seratus dosa dan ia terpelihara dari gangguan syaithan pada hari itu hingga sore hari. Dan tiada seorang yang lebih utama daripada amalnya kecuali orang yang berbuat lebih banyak dari padanya. Dan siapa yang membaca Subhaanalloohi wa bihamdih (Maha Suci Allah dengan segala pujian-Nya) seratus kali setiap hari, niscaya akan dihapuskan dosa-dosanya walau sebanyak buih di laut. (HR. Bukhari dan Muslim)